Orkla Media ble for dyrt for Dagbladet

Skrevet av:

Publisert:

Oppdatert:

Dagbladet hadde håpet å bli den norske løsningen for Orkla Media, men deres forventninger til prisen gjorde at de endte med å trekke seg. Dagbladet var en av de første interessentene etter at Orkla i fjor høst signaliserte at de ønsket å selge mediedivisjonen. En løsning med norsk eierskap ble ønsket av både redaktører og ansattes organisasjoner i Orkla Media.

Konsernsjef Dag J. Opedal og styreleder Stein Erik Hagen bekreftet på en pressekonferanse at det ikke forelå noe bud fra Dagbladet. Men, Torstein Tvenge, et styremedlem og nest største aksjonær i Avishuset Dagbladet, antyder overfor NA24 Propaganda at dette ikke er helt sant. Han sa at Dagbladet hadde jobbet med en annen form for løsning, men nektet å uttale seg videre om saken.

Dagbladet la inn et indikativt bud på under 8 milliarder kroner på Orkla Media, mens forventningene fra Orklas side var opp mot 10 milliarder kroner. Dagbladet jobbet videre med saken og forelå Orkla en løsning med fordelt eierskap, men etter en gjennomgang av Orkla Media de siste månedene, ble det oppdaget at verdivurderingen var for høy.

Det ble påvirket av to faktorer; Det islandske konsernet Dagsbrun offentliggjorde planer om en husstandsomdelt gratisavis i Danmark, noe som reduserte verdien av Det Berlingske Officin, en av Orkla Medias største selskaper. Videre ble det kjent om gjenkjøpsavtaler på datterselskaper både i Danmark og Polen, noe som kompliserte situasjonen ytterligere.

Som følge av dette ble Dagbladets verdivurdering kraftig redusert, med en forventet nedgang på minst 2 milliarder kroner. Orklas forventning til pris ble imidlertid ikke redusert tilsvarende, og Dagbladet la derfor ikke inn endelig bud. Orkla endte med å selge mediedivisjonen til det britiske selskapet Mecom.

Styreleder Cato Hellesjø i Avishuset Dagbladet uttalte at de tar dette til etterretning og ønsker Orkla og Mecom lykke til i fremtiden.

Saken ble først omtalt i juni, 2006.