Kaster seg inn i søkekrigen

Skrevet av:

Publisert:

Oppdatert:

ABC Startsiden lanserer sin nye søkemotor med Fast-teknologi kalt ABC-søk. Selskapet har jobbet med å indekserte sitt katalog siden 1996 og vil nå tilby et kvalitetssøk som tar utgangspunkt i dette kataloget. Målet med ABC-søk er å gi brukerne relevante og nøyaktige resultater, fremfor å levere en stor mengde treff. Søkemotoren vil ha en egen URL og indeksere kun norske nettsteder, og vil ikke tillate økonomiske interesser å påvirke resultatene.

ABC-søk vil være oppdelt i ulike søketyper, inkludert norsk, verdens, katalog, nyhet, bedrifts- og shopping søk. Dette gir brukerne muligheten til å velge den type søk som passer best for deres behov.

Administrerende direktør Espen Udland ser på den økende konkurransen i søkemarkedet som en motivasjon for bedre ytelse. Han ser positivt på at selskaper som Schibsted, Findexa, Eniro og MSN også jobber med søkemotorer, og tror at denne konkurransen vil skjerpe bedriften.

Saken ble først dekket i september, 2005.